Jak rozpocząć rozmowę na czacie zaufania

Rozmowa z psychologiem online albo w gabinecie może budzić lęk. Zobacz, jak zacząć rozmowę na czacie zaufania i jak możesz się do niej przygotować, by było Ci łatwiej.

Przed rozmową

Temat rozmowy

Zastanów się, o czym potrzebujesz porozmawiać. Możesz wypisać sobie wcześniej tematy, które chcesz poruszyć, by w trakcie rozmowy o nich nie zapomnieć.

Który z nich jest dla Ciebie w tym momencie najważniejszy? Czy jakaś trudność trwa dłużej niż inne? Czy jest to coś, czym nie masz się z kim podzielić?

Miejsce i czas

Zarezerwuj sobie czas (rozmowy zazwyczaj trwają od kilkunastu minut do blisko godziny, czyli tyle, ile trwa sesja w gabinecie psychologicznym). Jeśli to możliwe, zapewnij sobie też spokojne miejsce, z którego będziesz rozmawiać.

Nie przerywaj rozmowy, nie zajmuj się w trakcie rozmowy innymi rzeczami, poświęć jej maksimum uwagi, by jak najlepiej skorzystać z tej formy wsparcia.

W trakcie rozmowy

Przywitaj się

Dzięki temu wiemy, że czekasz w kolejce 🙂

Kolejka czasem jest dość długa i będziesz musiał_ trochę poczekać (zdarza się, że nawet ok. 40 minut), na ogóle jednak jesteśmy w stanie odebrać rozmowę znacznie szybciej (po kilku minutach). A czasem nie będziesz czekać wcale, ponieważ możesz od razu trafić na wolnego psychologa 🙂

Gdy jeden z psychologów zakończy trwającą rozmowę, dołączy do Ciebie tak szybko, jak to możliwe.

Podaj swój wiek

To jedyne, o co pytamy, jeśli chodzi o Twoje dane.

Możesz się przedstawić (ale nie musisz!)

Jest nam bardzo miło wiedzieć, jak ma na imię osoba, z którą rozmawiamy na czacie zaufania, jednak nie jest to konieczne.

Temat rozmowy

Możesz od razu opisać, z jaką trudnością się zgłaszasz, ale nie musisz. Psycholog poprowadzi rozmowę z Tobą tak, by dowiedzieć się jak najwięcej na tematy, które wnosisz, aby móc jak najlepiej Ci pomóc.

Płeć i tożsamość płciowa

Jeśli na podstawie Twoich wypowiedzi psycholog nie będzie w stanie określić, jakiej jesteś płci, prawdopodobnie spyta Cię, w jakiej formie ma się do Ciebie zwracać, tak by nie popełnić niechcący błędu.

Nie musisz pisać „ładnie”

Nie musisz dbać o to, by pisać „ładnie”, nie przeszkadzają nam literówki ani błędy ortograficzne. Sami także czasem je robimy, choć oczywiście staramy się, by pisać w sposób czytelny i zrozumiały.

Stres

Jeśli mocno stresujesz się rozmową, możesz o tym po prostu powiedzieć. Dla niektórych osób jest to pierwsze spotkanie z psychologiem, inni po raz pierwszy opowiadają o swoich trudnych doświadczeniach osobie dorosłej. Psycholog wie, że wiąże się to ze stresem i postara się zapewnić Ci bezpieczną przestrzeń do rozmowy.

Dyżury psychologów codziennie
w godz. 14–22